Owh Dydiana

Tuesday 14 August 2012

Abith and sChoOL ;)

assalammualaikum myDearest Readest! :)

entry kalini nk share satu info pasal Montessori..ok letsss...

Anak sulung saya dah 2thn..so dulu dia duduk ruma je ngan babysitter.then amik maid pulak (maid yg xguna tuh) pastu lepas kejadian maid tu ktrg tukarkan dia ke babysitter near our house la..then babysitter tu plak ade masalah pulak..so tpaksalah ktrg tukarkan lagi babysitter yg lain..
ermmmmmm...penat tau mencari-cari..akhirnya ada seorang abg yg keje kt opis aku punya wifey sudi jaga dua beradik tu..jenuh pujuk..tp ramai la..sebelumni just abith alone n abith with rio je..now diff..its 8 person in one single house..omg..but i have no choice..but still need to playsafe duh..8 is such a big numbers..ermmm...
pk pk pk research sana sini finally..dptlah idea better masukkan abith to montessori..well xtually me n myhusband xsanggup nak kasi dia early education kat dia...awalnya!!! tp no choice..dr dia melilau je..better hantar jela skola..
habis pusing keliling buat research smua amik 3yrs above..qdees..smart readers..real kids and etc etc...if nursery to just talk to myhand jela..mmgla diorg amik tp nursery its not playschool..dont get me wrong ya.. :)
ok so finally...this is the one..xtually my fwens Maizurah yg pernah suggest dulu..tp tgk fees dia omg haiiii...xmampu la masetuh...then after awhile abith dah turning 2..alhamdulillah adelah rezeki anak-anak boleh antar dia to dat school..its..BRAINNY BUNCH ISLAMIC MONTESSORI..cawangan TTDI JAYA..paling dkt dgn myOffice so senang nk monitor..summore dkt ngan rumah babysitter jugak..:) so senang nk pickup Rio skali..:)
this is the webpage :
aku ni ibu yang serba serbi buat itu ini..pagi keje petang balik amik anak anak n memasak utk makan malam..if weekend pon pagi bangun mana nak kemas dapur kemas umah bagai..mencuci baju lg..pitam..so time management kne bagus ah..(selalu hampeh sbenanya..anak baru 2 hahaha) so aku memilih antar je kat Brainny Bunch disebabkan modus operandi diorg yg secara menyeluruh menfokuskan ENGLISH EDUCATION dan yang penting dan sangat berharga adalah ISLAMIC MONTESSORI in ENGLISH EDUCATION..ok ayat aku maybe nampak cacat..tp korang buat buat jela paham yek.. ;p
Cucu kesayangan nenek..1st day nenek pon sanggup amik cuti teman hantar..haih..
Borang ni adelah lebih kurang 4 muka surat..aku kene amik masa bersendirian kt bwh utk isi borang ni semata-mata..pfttttt
aku bukanla takde masa nak mengajar anak anak dengan mengaji hukum hakam segala..tp lebih baik serahkan pada yang pakar..bkn lepas tangan sebagai ibu ye..tp aku rasa teachers/ustazah situ lebih layak..mereka lebih penuh ilmu didada..kot aku ngajor kang tau jela..anak dgn parents sdn..MANA NAK TAKUT...kot aku pegang rotan takutkan dia..dia amik rotan tu dia plak acu ke sana sini buat muka xbersalah..itulah Dhabith..anak bertuah aku..
ni serba sedikit aku boleh share pasal yuran..ramai yg tanya aku..well ape yg aku mampu share kat sini adalah utk basic basic yg aku tau ye..
Disebabkan abith masuk bulan August 2012 so sepatutnya kenelah kira setengah tahun utk annual fees kan..tp diorg takde plak sistem mcmtu..tp WHAT TO SAY..so RM1060 tu kene bahagi dua sebab setengah tahun katanya..jd la RM530..
Then kne bayar skali untuk yuran bulanan..which is abith just amik halfday..for starting la..bukan ape..kang terkejut berok anak bujang aku tu xpasal kene duk skola sehari suntuk..and too early plak rasanya nak kasi dia full day..(tp sbenanya pitam aku nengok monthly fees dia utk full day..sekian..haha) so RM 290 permonth sbb abith amik Regular sebab umur dia dibwh ketegori program tu la..1.5thn hingga 3thn..
lebih details you can click here ok.. http://www.islamicmontessori.com/bbimwp/admission/fees
then additional charges are for Brainny Bunch Uniform and Sport Uniform RM50 per set..
untuk transportation which is for those parents yg xboleh amik diorg after school boleh amik khidmat van ni..sebulan RM140 pergi balik and if balik or pergi saja is RM70 kira half la ye..memandangkan aku masuk keje kol 9am..and abith start school at 8am..so aku boleh antar dia sebab sejalan nak hantar En.Rio BamBam juga kan..so abith amik halfday je RM70..(tp lain cawangan lain charges ye)
Tapi..bulan puasa ni aku putuskan untuk amik dan hantar sendiri..so setiap hari rutin aku 8am hantar abith g skola..then naik tingkat 6 hantar Rio plak..then 12.30noon aku bergegas jemput tuan hensem Dhabith Dayyan balik school antar ke baby sitter plak naik lg tingkat 6..cukup kol 5 aku keluar g supermarket Hero utk beli barang dapur utk masak berbuka puasa..then terus amik Abith and Rio dukung dua dua bwk turun ke bwh..bukan xnak kasi abith jln tp yaallah risiko..penah aku biarkan dia jalan aku dukung Rio..dia boleh bantai lari sana sini mcm prak sgt dpt kaki..trus aku cuak..xpelah naik muscle tangan aku dukung diorng tetiap hari naik turun..nasib ade lif..(so ibu baru branak 1..jgn tanya tips saya kurus lps bersalin kenape ye) ;p
waktu pagi sebelum menghantar abith..and dibawah ini lah aksi Rio dikala abang abith buat camera freak action..sikit xlayan..tontonla..
amboi meleret...sorry!so total round up tu kalau xde seribu dlm tangan jgn berangan nak hantar anak g skolah swasta..aku tringat zaman aku dulu alahai..tadika pon bayor 5ringgit agaknya..hahaha...betapa mahal semua benda skarang sehinggakan ILMU untuk dituntut anda sendiri boleh bg saya harganya :) itu baru pengiraan HALF year..tggu tahun 2013 ni pulak..mau pitammmm ibu abith ni..xpelah demi anak tersayang..maybe sementara abith 2thn ni jela..nnt dah 3thn bebas pilih tmpt lain sebab umur dah cukup..adelah murah lg kan..huhuhhuh
fyi readers, this is very back dated entry..baru nak post..byk keje sgt2..xdan nak update.so by this coming september abith akan tuka dr Regular program ke FULLDAY school..memang terbeliak mato nak bayor RM 620 sebulan..mengigil smp bulu ibu jari kaki..tp demi anak..dan ibu hampir pitam duk berulang alik amik anta rushing sana sini anta abith dan adik..ibu korban la sket..hopefully when you reading this one sweet day nnt..you know pergorbanan ibu untuk yu dhabith..maka jadilah manusia yg berguna!!if not ibu calculate all da figures and you need to pay me back!hahahahah ;p
dan ini salah satu xtiviti si abang abith dikala PAGI..kdg kdg dia xpakai uniform sbb basuh.. ;p
ok la until now..utk parents yg baru nak berjinak jinak hantar anak..jgn sepenuhnya percaya pd penulisan saya..bkn ape..Rizq Dhabith Dayyan adalah anak sulung saya..dia menjadi bahan ujikaji untuk anak anak yg akan datang..huhuhh saya tidak pasti sejauh mana tindakan saya dgn menghantar dia ke sekolah diusia yg mudah POSITIF atau TIDAK..sama sama kita doakn..tp setiap anak itu allah kurniakan kelebihan yg berbeza-beza..kita sebagai ibu bapa yg harus bijak mencorakkan mereka..tak semestinya dgn menghantar anak ke sekolah yg yuran berjuta2 mampu menjadikan anak itu perdana menteri..cuba tanya Tun Mahathir dulu tadika mana?..hahahah...sehingga bertemu lagi di next entry!



oWhDydiana®

No comments:

Post a Comment