Owh Dydiana

Tuesday 14 August 2012

Kari Ikan Bawal

hai readers..

ok saja nak share kejayaan yg tak berapa nak berjaya lah kan..semalam aku CUBA buat kari ikan..sebab suami org penang..so kene lah belajar benda benda adik bradik si KARI ni kan..bahahah..so ade ikan bawal comel 4 ekor..aku pk pk dari buat sweetsour baik buat kari senang..sbb xyah masak lagi satu lauk utk yg BERKUAH..

biasalah if lauk kering2 mana org penang ni nak telan sgt..atleast kne ade yg berkuah la gak kan..so lepas amik abith n rio dr babysitter berdesup la aku balik mcm biasa..
berihkan itu ini kejap..then papehal tanak nasi dulu..kang lauk ade nasi xde..haru..perut dahla perut org puasa..hahaha nasib baik ikan bawal tu suami aku dah keluarkan dulu rendam..(dia bertindak atas arahan yg telah diterima melalui wassap..hahah if not dia xkan buat)..

nak resepi?..meh gelak sesama..ade benda yg org tak guna pon aku rasa..tp aku bedal jela..

1. bawang putih
2. bawang kecik/merah
3. bawang besar
4. halia
ni semua aku hentam tumbuk2 dalam lesung batu je..
 5. Santan
 6. air asam jawa
7. daun kari
8. garam
9.serbuk kari utk ikan
10. serbuk cili
11. ikan bawal/atau segala adik bradik ikan la..
12. bendi/terung
13. tomato
14. cili besar
15. bunga cengkih,batang kayu manis, biji biji itam halus apetah nama dia aku xtau hahaha

1.ok 1st thing goreng dulu ikan bawal tu kasi separa masak..tujuannya xnak dia hancur dalam periuk yg berkuah kari tu nanti..aku xsuka..xmacho nanti isi ikan tu..

2. then dalam periuk lain sila tumis bahan yang dah dihentam dlm lesung batu td..makesure minyak sikit jela..

3. pastu masukkan bahan no 15..then skali dgn daun kari..tumis sampai naik bau wangi..bukan bau perfumes escada ke jlo ke yeh..hahahah..

4. then bancuh kan serbuk cili sikit ngan serbuk kari ikan tu dalam mangkuk..dah sebati tuang dlm periuk yg tumis td..kacau bagi sebati then..masukkan bendey ke terong ke..kentang ke..if kari ayam lain sket gayanya ye..

5.**ikan yg korang goreng tu jgn diabaikan plak..ikan rentung kang makan dia**

6. then masukkan santan..garam..cili besar skali..kacau kacau kasi sebati..

7. masukkan air asam jawa sket..then masukkan ikan bawal yg dah digoreng dan ditoskan  minyak nya..kang mak mak tgk ckp "ini kari ke swimmingpool minyak" hahhhh malu jek..hahaha

8. masukkan tomato..dah agak lembik sket tomato tu tutup api..siaapppp

nota kaki : bagi penggemar pedas, aku dah hiris hiris cilipadi masuk skali td sbenanya..masa masuk tomato tu boleh masukkan cili padi tu ye..
ni hah gambau nya..xde gamba step by step..xsempat oi...

yang lauk lain tu pon asal sempat je..aku pairingkan kari ikan bawal dgn kailan ikan masin..n ikan bawal goreng tu sengaja utk abith makan xpedas..:)
if nak resepi kailan ikan masin nnt aku post kat entry lain ye..kan kari ikan bawal aku jd resepi rojak sudahnya..hahahha..
selamat mencuba..agak agak xsedap tu salahkan diri sendiri..bukan salahkan aku yeh..sbb aku masih alhamdulillah boleh telan lg la gamaknya...hahahahhaah

oWhDydiana®


No comments:

Post a Comment